Dlaczego 18650?

Posted on

Akumulatory Litowo-Jonowe słyną z wysokiej gęstości ładunku, oraz z wysokiej ceny. Oferują nam lekkie przenośne źródło zasilania urządzeń mobilnych oraz długą pracę i żywotność w porównaniu z innymi akumulatorami dostępnymi na rynku.

W tym artykule postaram się powiedzieć parę słów na temat akumulatorów Li-Ion a w szczególności opowiem o najpopularniejszym typie – 18650. Postaram się podzielić ten artykuł na 2 części – wstęp do baterii oraz informacje dla bardziej wtajemniczonych.

Skąd wzięła się nazwa 18650 ?

Jest to tak na prawdę model baterii lub jak kto woli unikalny symbol z którego możemy odczytać średnice – 18mm oraz wysokość – 65mm, zero w tym wypadku informuje nas że mamy doczynienia z akumulatorem okrągłym.

Dlaczego ten model jest tak popularny ?

Jest to główny model używany w bateriach laptopowych, samochodach elektrycznych, rowerach można się spotkać również z tymi akumulatorami w sztucznych sercach i aparaturze podtrzymującej życie. Zaufanie do tej tego modelu jest tak duże ze względu na jego… kształt. Producenci całego świata są zgodni że 18mm średnicy to idealny wymiar akumulatora z bardzo praktycznych przyczyn. Możemy je bardzo gęsto upakować na małej powierzchni zostawiając bardzo małe przerwy pomiędzy kolejnymi ogniwami.

Czy jedno duże ogniwo nie byłoby lepsze ?

Niestety nie. Każda z baterii ma swoje limity jednym i kluczowym w tym wypadku limitem jest napięcie. Baterie Li-Ion generują napięcia nominalne zaczynające się od 3.2-3.85V / ogniwo. Są to najbardziej standardowe i najczęściej używane rodzaje akumulatorów (Ich strukturą chemiczną chciałbym zająć się w następnej części artykułu). W celu dostarczenia tej samej mocy przy niższych stratach konieczne jest zwiększenie napięcia i zmniejszenie prądu. Z powodu ograniczenia napięciowego dla pojedynczego ogniwa musieliśmy wyjść na przeciw i łączyć je szeregowo aby uzyskać wyższe napięcia redukując prąd (Zapraszam również do wpisu podstawy Fizyki baterii). Odpowiedz zatem brzmi – nie.

Dodatkowe aspekty korzystania z wielu ogniw.

Chłodzenie ! Tak te akumulatory potrafią się podgrzać przy dużych prądach rozładowania ale to nie jest jedyny powód dla którego duża ilość ogniw jest korzystna. Ogniwa na bazie litu mają ograniczoną tolerancję na temperatury. Zapewne wielu z was zauważyło jak telefony rozładowują się w oczach zimą na mrozie. Co zrobić aby temu zapobiegać ? TESLA jako producent samochodów elektrycznych zastosowała panele chłodzące w swoich akumulatorach. Można to przedstawić jako termofor który włożyła pomiędzy poszczególne ogniwa. Możliwość regulacji temperatury dała bateriom optymalne 20’C zarówno zimą jak i latem.

Są to podstawowe informacje na temat ogniw 18650. Zapraszam do innych artykułów na temat :

Struktury chemicznej akumulatorów Li-Ion 18650

Ładowania akumulatorów

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *